Devlet başkanının seçimle iş başına geldiği parlamenter sisteme yarı başkanlık sistemi dendiğini belirtmiştik. Burada ise yarı başkanlık sistemi ile yönetilen Fransa’yı inceleyeceğiz.
Fransız
anayasasının 6. maddesine göre cumhurbaşkanı 5 yıl görev süresi için seçimle başa gelir. Anayasanın 8. maddesi gereğince başbakan cumhurbaşkanı
tarafından
atanır.
Ancak bakanlar kuruluna cumhurbaşkanı başkanlık eder (9. madde)
Parlamento
ise Millet Meclisi ve Senatodan müteşekkildir. Mecliste 577 temsilci
vardır ve bunların görev süreleri 5 yıldır. Senato ise 348 üye vardır. Bunların
görev süreleri 9 yıldır ancak 3 yılda biri 1/3’ü seçilir.
A)
Cumhurbaşkanı
Madde 8-
Başbakanın önerisi üzerine hükumetin diğer
üyelerini tayin eder
ve bunların
görevine
son verir.
Madde 10-
Cumhurbaşkanı, kesin olarak
kabul edilmiş olan yasaları, hükumete
sunulmalarını takip eden on beş gün içinde ilân
eder.
Bu sürenin bitmesinden önce,
yasanın ya da bazı maddelerinin yeniden müzakere edilmesini parlamentodan
isteyebilir. Bu yeniden müzakere istemi reddolunamaz.
Madde12- Cumhurbaşkanı, başbakan
ve meclis başkanlarının görüşünü aldıktan sonra Millet Meclisini
feshedebilir.
Madde
13- Cumhurbaşkanı bakanlar kurulunda görüşülen kararname ve kararları imzalar.
Devletin
sivil ve askeri görevlilerinin atamasını yapar.
Madde
14- Cumhurbaşkanı, yabancı ülkelere gönderilen büyükelçi ve fevkalade elçilere güven belgesi verir, yabancı büyükelçi ve fevkalade elçilerin güven
belgesini kabul eder.
Madde
15- Cumhurbaşkanı, silahlı kuvvetlerin başıdır. Milli Savunma Yüksek Kurul ve Komitelerine başkanlık
eder.
Madde
17- Cumhurbaşkanı bireysel af yetkisine sahiptir.
Madde
52- Cumhurbaşkanı anlaşmaları
müzakere
ve tasdik eder.
Görüldüğü üzere cumhurbaşkanı
geniş bir yetki alanına sahiptir. Bu durumda cumhurbaşkanının siyasi sorumluluğundan bahsedilemez. Gerçekten de anayasanın 67 ve 68. maddeleri bunu doğrular niteliktedir. Cumhurbaşkanının sorumluluğu, anayasadaki tabiriyle görevini sürdürmesiyle
açıkça bağdaşmayacak
şekilde görevlerini ihlal etmesi durumunda
gündeme gelir. Bu durumda ise Yüce Divan gibi çalışan Millet Meclisi tarafından görevden alınabilir
(Madde 68)
B)
Hükumet
Madde
20- Hükumet, milli politikayı belirler ve yürütür.
Madde
21- Başbakan, hükumetin faaliyetlerini yönetir. Ulusal savunmadan
sorumludur. Yasaların
uygulanmasını sağlar.
13’üncü madde hükümleri saklı kalmak üzere, düzenleme
yetkisini kullanır ve sivil ve askeri görevlere atamalar yapar.
Yetkilerinden
bazılarını bakanlara devredebilir.
Gerektiğinde, 15’inci
maddede sözü edilen kurul ve komitelere
Cumhurbaşkanına vekâleten başkanlık
eder.
İstisnai hallerde Cumhurbaşkanının açıkça verdiği yetkiye dayanarak ve belirli bir gündem için bakanlar kuruluna, Cumhurbaşkanına
vekâleten
başkanlık eder.
Madde
36- Sıkıyönetime bakanlar kurulu karar verir.
Yine 20.
maddeye göre hükumet 49 ve 50’nci maddelerde öngörülen usul ve şartlar dâhilinde,
parlamento önünde sorumludur.
Madde
49- … Millet Meclisi, hükumetin sorumluluğunu gensoru önergesi oylaması yöntemiyle tartışma konusu edebilir.
Madde
50- Millet Meclisi bir gensoru önergesini kabul ettiği, hükumetin
programını veya genel politikaya ilişkin beyannamesini onaylamadığı takdirde başbakan, hükumetin
istifasını cumhurbaşkanına sunar.
C) Parlamento
Madde
24- Parlamento yasalar çıkartır. hükumetin faaliyetlerini izler. Kamusal
politikaları değerlendirir.
Madde
35- Savaş ilânına parlamento izin verir.
Madde
47- Parlamento, mali yasa tasarılarını bir organik yasada öngörülen şartlar dâhilinde
oylayarak kabul eder.
Madde
47/1-Parlamento, sosyal güvenlik finansmanı ile ilgili yasa tasarılarını, bir
organik yasa ile belirlenecek şartlar çerçevesinde oylar ve kabul eder.
Parlamenterlerin
sorumsuzlukları ve dokunulmazlıkları ise 26. maddede düzenlenmiştir.
Madde
26- Parlamentonun hiçbir üyesi, görevini ifa ederken ileri sürdüğü fikirlerden ve kullandığı oylardan dolayı kovuşturulamaz, aranamaz, tutuklanamaz ve yargılanamaz.
Parlamentonun
hiçbir üyesi, suç ve kabahatlerinden dolayı, ait olduğu Meclisin izni olmaksızın, tutuklanamaz, hürriyetini kaldırıcı veya sınırlandırıcı tedbirlere tabi
tutulamaz. Ancak ağır cezalık suç veya suçüstü hali yahut kesin mahkûmiyet durumlarında bu izin gerekli değildir.
Parlamentonun
bir üyesi hakkındaki kovuşturma, tutuklama yahut hürriyetini kaldırıcı veya sınırlandırıcı tedbirler, ait olduğu Meclisin kararıyla Meclisin toplantı dönemi sonuna kadar ertelenir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder