Meclis
hükumeti kuvvetler birliğinin görüldüğü bir hükumet sistemidir. Burada yasama ve yürütme kuvvetleri yasama organında toplanmıştır. Kanunları meclis yapar, kanunları uygulayacak olan da
meclisin içinden çıkan bir heyettir. Ancak bu heyet bakanlar kurulu gibi değildir. Çünkü bu heyet meclis ne derse onu yapar kendi politikası
yoktur. Meclis heyetin kararlarını denetleyebilir, gerekli görürse heyetin
üyelerini görevden alabilir. Buna karşılık heyetin elinde meclisi feshetme, toplantılara engel olma
gibi bir koz da yoktur. Ayrıca meclis hükumeti sistemlerinde devlet başkanlığı ya da başbakanlık söz konusu değildir.
İsviçre’de ise meclis hükumeti olmadığını ileri sürenler varsa da meclis hükumetine çok benzer bir sistem
vardır.
Bilindiği üzere İsviçre federal bir devlettir. 23’ü tam 3’ü
yarım olmak üzere 26 kantondan yani federe devletten oluşur. Dolayısıyla mecliste kantonların da temsilcileri olacaktır. Bu
sebeple Federal Meclis iki kanatlıdır. İki meclis de eşit statüdedir. Bir tarafta Ulusal Konsey vardır. 200 koltuğa sahip bu meclisin üyeleri 4 yılda bir ulusal düzeyde
yapılan seçimlerle belirlenir. Kantonların temsilcileri ise Kantonal Konseyde
kendilerine yer bulmuşlardır. Burada 46 üye vardır ve bunların da
görev süreleri 4 yıldır.
Meclisin
anayasal veya federal düzlemde çıkarmak istediği
kanunlar halkoyuna sunulur. (İsviçre’de halk da kanun teklifi sunabilir.)
Çıkarılan kanunların kantonlarda uygulanmasını meclis denetler. Savaş ilanına meclis karar verir. Af yetkisi de meclise aittir.
Ayrıca Federal Mahkemenin hâkimlerini de meclis seçer.
Meclisin en
önemli görevlerinden biri de Federal Konseyi yani yürütme organını seçmektir.
Bu konsey 4 yıllığına seçilmiş
7 üyeden oluşur. Üyelerini Federal Meclis farklı
partilerden seçer. İçlerinden bir tanesini de bir yıllığına Federal Konsey Başkanı olarak atar. Bu başkan uluslararası arenada ülkesini
temsil eder, diğer üyelerden üstün değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder