2 Aralık 2019 Pazartesi

Edim

     Borçlunun borcunun konusu edimdir, yani borçlunun yerine getirmekle yükümlü olduğu davranıştır. Bu davranış verme (dare) yapma (facere) ve yapmama (non facere) şeklinde olabilir.

Edim Çeşitleri:

  1. Olumlu Edimler-Olumsuz Edimler
     Borçlunun yükümlü olduğu davranış dare veya facere ise olumlu (müsbet) edim söz konusu olur. Borçlu; bedeni veya fikri gücü ile edimi yerine getirecekse şahsi borçtan, malvarlığı ile yerine getirecekse maddi borçtan söz edilir. Ancak edim hem şahsi hem maddi nitelikte olabilir. Örneğin alım-satım sözleşmesi...
     Edim non facere şeklinde ise olumsuz (menfi) edimdir. Bu da iki şekilde olabilir:
Olumsuz edim kaçınma şeklinde ise kaçınma borcundan, katlanma şeklinde katlanma borcundan söz edilir. Daha çok; kaçınma borcu şahsi, katlanma borcu maddi niteliktedir.

    2. Ani-Sürekli Edimler Edimler

     Borçlunun tek bir hareketiyle ifa gerçekleşiyorsa ani edimden bahsedilir. Asli edimi ani edim olan borç ilişkisine ani ifalı borç ilişkisi denir. Örneğin satış sözleşmesinde satılan malın alıcıya teslim edilmesi gibi...
     Borçlunun yüklendiği edim ancak zaman içinde sürekli bir eylemle yerine getirilebiliyor ise bu da sürekli edimdir. Borç ilişkisindeki asli borçlardan biri sürekli edimse o borç ilişkisine sürekli borç ilişkisi denir. Sürekli borç ilişkilerine örnek olarak kira, hizmet akitleri örnek gösterilebilir.
     Ani edimli sözleşmeler dönme mekanizmasıyla geriye etkili olarak, sürekli borç ilişkileri ise fesih yoluyla ileriye etkili olarak ortadan kalkar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder