Borçlar
Kanununun 20 ile 25. maddeleri arasında düzenlenmiştir. 20. maddeye göre genel
işlem koşulları; bir sözleşme yapılırken
düzenleyenin, ileride çok sayıdaki benzer sözleşmede kullanmak amacıyla,
önceden, tek başına hazırlayarak karşı tarafa sunduğu sözleşme hükümleridir.
Buradan hareketle genel işlem koşullarının unsurlarının; bir tarafça önceden
tek taraflı olarak belirlenmesi ve ileride çok sayıda sözleşmede kullanmak
niyetiyle hazırlanması olduğu görülmektedir.
Genel
işlem koşulları içeren sözleşmeler standart nitelikte sözleşmelerdir. Ancak bu
genel işlem koşulu için bir şekil şartı değildir zaten genel işlem koşulları
için şekil şartı kabul edilemez. Bu da TBK m. 20’de düzenlemiştir.
TBK
m. 20- Genel işlem koşulları, bir
sözleşme yapılırken düzenleyenin, ileride çok sayıdaki benzer sözleşmede
kullanmak amacıyla, önceden, tek başına hazırlayarak karşı tarafa sunduğu
sözleşme hükümleridir. Bu koşulların, sözleşme metninde veya ekinde yer alması,
kapsamı, yazı türü ve şekli, nitelendirmede önem taşımaz.
Aynı amaçla düzenlenen
sözleşmelerin metinlerinin özdeş olmaması, bu sözleşmelerin içerdiği
hükümlerin, genel işlem koşulu sayılmasını engellemez.
Genel işlem koşulları içeren
sözleşmeye veya ayrı bir sözleşmeye konulan bu koşulların her birinin tartışılarak
kabul edildiğine ilişkin kayıtlar, tek başına, onları genel işlem koşulu
olmaktan çıkarmaz.
Genel işlem koşullarıyla
ilgili hükümler, sundukları hizmetleri kanun veya yetkili makamlar tarafından
verilen izinle yürütmekte olan kişi ve kuruluşların hazırladıkları sözleşmelere
de, niteliklerine bakılmaksızın uygulanır.
Genel İşlem Koşullarının
Sonuçları
Borçlar
Kanunu genel işlem koşullarının denetimi için üç aşama benimsemiştir.
1.
Kapsam (Yürürlük) Denetimi:
Genel
işlem koşullarının sözleşmenin içeriğine dâhil olup olmadığına bakılır. Karşı
taraf, sözleşme imzalanmadan önce genel işlem koşulunu iyice inceleyip
değerlendirememişse bu koşullar yazılmamış sayılır. TBK m. 22 uyarınca sözleşmenin yazılmamış sayılan genel işlem
koşulları dışındaki hükümleri geçerliliğini korur. Bu durumda düzenleyen,
yazılmamış sayılan koşullar olmasaydı diğer hükümlerle sözleşmeyi yapmayacak
olduğunu ileri süremez.
TBK
m. 21- Karşı tarafın menfaatine aykırı
genel işlem koşullarının sözleşmenin kapsamına girmesi, sözleşmenin yapılması
sırasında düzenleyenin karşı tarafa, bu koşulların varlığı hakkında açıkça
bilgi verip, bunların içeriğini öğrenme imkânı sağlamasına ve karşı tarafın da
bu koşulları kabul etmesine bağlıdır. Aksi takdirde, genel işlem koşulları
yazılmamış sayılır.
Sözleşmenin niteliğine ve işin
özelliğine yabancı olan genel işlem koşulları da yazılmamış sayılır.
Görüldüğü
gibi TBK m. 21 kapsam denetimi için iki ön koşul aramaktadır.
a) İlişkilendirme (Dâhil Olma)
Denetimi:
Sözleşmeyi düzenleyen taraf sözleşme yapılırken karşı tarafa genel işlem
koşullarının içeriği hakkında açıkça bilgi vermeli ve bu sayede karşı tarafın
genel işlem koşullarının varlığından haberdar olmasına imkan tanımalıdır.
b) Yürürlük Denetimi: Karşı tarafın bilgi sahibi
olması yetmez, bunların sözleşmeye dahil edilmesi konusunda rıza göstermesi
gerekir. Bu iradesini açıkça veya örtülü olarak açıklayabilir.
Tam
Kabul: Tam
(bilinçli) kabul, sözleşmenin kurulmasından önce karşı tarafın genel işlem
koşullarını okuma ve içeriğini anlayabilme imkanına sahip olduğu hallerde söz
konusu olur. Bu halde karşı taraf sadece genel işlem koşullarının varlığını
bilerek değil, içeriğini ve içerdiği hükümleri de bilerek bu koşulların
sözleşmeye dahil olmasını istediği için kabul bilinçli bir irade ürünüdür. (Kutluay,
2017)
Global
Kabul: Karşı
tarafın genel işlem koşulları içeriği hakkında bilgi sahibi olmadan (okumadan,
düşünmeden ya da anlayamadan) bu hükümleri sözleşmeye dahil etmeyi kabul
etmesine global veya genel kabul denilir. Ancak global kabulün varlığı için
müşterinin içeriğini bilmese de en azından genel işlem koşullarının varlığını
bilmesi gerekir. (Kutluay, 2017)
Yürürlük
denetiminde, karşı tarafın genel işlem koşulu kullanıldığından haberi yoksa ya
da var olsa bile bu koşulların sözleşmeye alınmasına muvafakati yoksa, dolayısıyla
da tarafların irade uyuşmasının genel işlem koşullarını kapsamadığı sonucuna varılabiliyorsa
artık diğer denetim aşamalarına geçmeye gerek kalmaksızın sözleşme bu koşullar
olmadan akdedilmiş sayılır. (Kutluay, 2017)
TBK
m. 24’de yazılmamış sayılmanın özel görünümü niteliğinde bir geçersizlik hali
daha öngörülmüştür. Değiştirme yasağı başlıklı bu hükme göre “Genel işlem koşullarının bulunduğu bir
sözleşmede veya ayrı bir sözleşmede yer alan ve düzenleyene tek yanlı olarak
karşı taraf aleyhine genel işlem koşulları içeren sözleşmenin bir hükmünü
değiştirme ya da yeni düzenleme getirme yetkisi veren kayıtlar yazılmamış
sayılır.”
Bu
düzenlemenin varlığı sonradan tek yanlı değiştirme ve yeni hükümler koymayı
genel işlem koşulu olarak görmese bile, asıl sözleşmenin yapılmasından sonra
konulan bu hükümleri yok sayarak bu şekildeki hükümlerin konulmasına engel
olabilecektir. (Kutluay, 2017) Örneğin, kredi
sözleşmelerinde tek taraflı olarak kredi verene faizi artırma yetkisi tanıyan hükümler
değiştirme yasağı sayesinde geçersiz sayılacaktır.
2.
Yorum Denetimi
Bu
denetim türü de TBK m. 23’de düzenlenmiştir.
TBK
m.23- Genel işlem koşullarında yer alan
bir hüküm, açık ve anlaşılır değilse veya birden çok anlama geliyorsa,
düzenleyenin aleyhine ve karşı tarafın lehine yorumlanır.
3.
İçerik Denetimi
Genel
işlem koşulları yazılmamış sayılsa bile dürüstlük kuralına aykırı olacak
şekilde karşı tarafın durumunu zorlaştırıcı nitelikte olamaz. Aslında, genel
işlem koşulu ahlaka veya kişilik haklarına aykırılık arz ediyorsa TBK m. 27 ile
geçersiz kılınacak ve bu hükmün denetimine yer kalmayacaktır. İçerik Denetimi TBK m. 25’de düzenlenmiştir.
TBK
m.25- Genel işlem koşullarına, dürüstlük
kurallarına aykırı olarak, karşı tarafın aleyhine veya onun durumunu
ağırlaştırıcı nitelikte hükümler konulamaz.
Kaynakça
Kutluay,
E. (2017). Türk Borçlar Kanununda Genel İşlem Koşulları. D.E.Ü. Hukuk
Fakültesi Dergisi, 1369-1422.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder